Principiile ecoturismului

Aceste principii sunt stabilite si promovate de Asociatia de Ecoturism din Romania (AER), in baza modelelor internationale: Programul de Acreditare pe Natura si Ecoturism aprobat de Asociatia de Ecoturism din Australia, si Nature’s Best, sistemul de certificare al Asociatiei de Ecoturism din Suedia. In abordarea AER, aceste principii ar trebui sa fie puse in aplicare de catre cei care ofera produse ecoturistice, dar si de cei care planifica dezvoltarea unei zone bazate pe ecoturism.

  1. Ecoturismul se desfasoara in cadrul naturii si se bazeaza pe experienta directa si personala a turistilor in natura.
  2. Ecoturismul contribuie la o mai buna intelegere, apreciere si bucurie de a descoperi si ocroti natura si cultura locala traditionala, atât pentru vizitatori cat si pentru comunitatea locala.
  3. Ecoturismul ofera cele mai bune practici de turism si planificare din punct de vedere al conservarii naturii si dezvoltarii durabile. Produsul ecoturistic se desfasoara si este condus astfel incat sa protejeze si sa puna in valoare mediul natural si cultural in care se desfasoara.
  4.  Ecoturismul contribuie în mod pozitiv la protejarea ariilor naturale. Ecoturismul ofera modalitati practice pentru bunul management si protectia ariilor naturale (spre exemplu oferirea ajutorului financiar în actiunile de reabilitare a ariilor naturale, strângerea deseurilor lasate de turisti sau contributii îndreptate catre organizatiile de conservare).
  5.  Ecoturismul ofera contributii durabile privind dezvoltarea comunitatilor locale. Beneficiile locale pot proveni din folosirea ghizilor locali, cumpararea de bunuri si servicii locale si folosirea facilitatilor locale.
  6.  Ecoturismul trebuie sa asigure o reducere a impactului negativ asupra comunitatii locale vizitate si sa contribuie la conservarea culturii si traditiilor locale. Activitatile de ecoturism ofera în acelasi timp contributii constructive pe termen lung acestor comunitati.
  7.  Ecoturismul trebuie sa raspunda asteptarilor turistilor. Potentialii eco-turisti au un nivel înalt de educatie si de asteptari, asadar gradul de satisfacere legat de produsul ecoturistic este esential.
  8.  Marketingul pentru ecoturism ofera clientilor informatii complete si responsabile care conduc la cresterea respectului pentru mediul natural si cultural al zonelor vizitate si a gradului de satisfacere a turistilor.